هاني حسن الأسمر: روحت للدكتور عشان يشوفلي حل في تشابه صوتي مع والدي - بوابة الشروق
الجمعة 6 ديسمبر 2019 10:33 ص القاهرة القاهرة 24°

الأكثر قراءة

قد يعجبك أيضا

شارك برأيك

هل توافق على سن قانون جديد لمكافحة الشائعات وتشديد عقوبة مروجيها؟

هاني حسن الأسمر: روحت للدكتور عشان يشوفلي حل في تشابه صوتي مع والدي

دينا النجار
نشر فى : الثلاثاء 13 أغسطس 2019 - 12:51 م | آخر تحديث : الثلاثاء 13 أغسطس 2019 - 12:51 م

•والدي كان يرفض غنائي في البداية.. والناس كانت فكراني بقلده
قال الفنان هاني حسن الأسمر، إن البعض كان يطالبه بعدم تقليد والده، بسبب التشابه الكبير في الأصوات بينهما، لافتًا إلى أنه ذهب لطبيب أنف وأذن وحنجرة لكي يساعده في ذلك.

وأضاف في لقائه ببرنامج «صاحبة السعادة»، المذاع عبر فضائية «دي إم سي»، أمس الاثنين، «مكنتش بتضايق بس كل الناس كانت فكراني بقلد صوته، يا هاني بطل بقى بلاش تقلد أبوك، والله ما بقلده مصممين، رحت للدكتور عشان شوفلي حل بسبب تشابه صوتي مع والدي، قولتله طول قصر الأحبال الصوتية اتصرف، قالي أنت مجنون قولتله كل الناس بتقولي بتقلد أبوك».

وأوضح أن الطبيب عنفه بشدة، وسأله إذا كان متعلمًا أم لا، وظل يشرح له الجينات الوراثية في مادة العلوم التى درسها حينما كان في المرحلة الإبتدائية، وعندما أصر على أن يحل له مشكلته، صرخ في وجه مطالبًا إياه بمغادرة العيادة، معقبًا: «قالي كان في اسمها الجينات الوراثية ربنا جبهالك في صوتك أنا ذنبي إيه وقالي أطلع برة وقعد يزعقلي».

وأشار إلى أنه بدأ الغناء في حياة والده الذي كان رافضًا في البداية، مضيفًا: «كان بيقولي الموضوع بلاش، أبدًا مش هتغني، وكنت بحفظ الأغاني، لحد ما يوم عمل عيد ميلاده في البيت، وروحت مغني، وأصدقائه قالوله سيبه، وكل أب مش عايز أبنه يشوف التعب اللي شافه، وغنيت قدامه لأول مرة كتاب حياتي ياعين وكنت حافظها وكان مستغرب وقالي لاء وقايلها بوجع إيه اللي في حياتك كله عشان تغنيها بالوجع ده».

 

 



قد يعجبك أيضا

شارك بتعليقك